Forøg sikkerheden til søs: Lyd- og lyssignaler for mindre skibe
At færdes sikkert på havet kræver god kommunikation mellem skibe – især når mindre skibe møder større fartøjer. Lyd- og lyssignaler er afgørende for at undgå farlige situationer og sikre, at alle parter forstår hinandens intentioner. Her får du en oversigt over de vigtigste signaler, som kan øge din sikkerhed, når du møder større skibe.
Manøvre- og advarselssignaler
Når skibe foretager en manøvre, eller der opstår tvivl om sejladsen, anvendes lydsignaler for at informere andre skibe. Det er vigtigt for mindre skibe at kende disse signaler for at forstå, hvad større skibe vil foretage sig.
Advarselssignal: Hvis du er i tvivl om et andet skibs manøvre eller vigepligt, kan du give fem korte toner for at signalere din usikkerhed.
Drejning til styrbord: Ét kort hornsignal betyder, at et skib drejer til styrbord.
Drejning til bagbord: To korte hornsignaler betyder, at et skib drejer til bagbord.
Bak: Tre korte hornsignaler betyder, at et skib bakker.
Dårligt udsyn: Hvis et skib nærmer sig en krumning, hvor udsynet er begrænset, kan det give en lang tone for at advare andre.
Hvis du sejler i nærheden af større skibe, er det vigtigt at være opmærksom på disse signaler, så du kan reagere i tide.
Nødsignaler
Skulle du komme i en nødsituation, er det vigtigt at kunne signalere korrekt, så andre skibe hurtigt kan komme dig til undsætning. Her er nogle af de mest almindelige nødsignaler:
SOS-signal: Tre korte, tre lange og tre korte toner eller blink signalerer nød.

Hæve og sænke arme: Hvis du står på dækket og langsomt hæver og sænker armene ud til siderne, signalerer du nød.

Røde nødraketter, håndblus og orange røg: Disse visuelle signaler bruges for at påkalde opmærksomhed fra andre skibe.
Uafbrudt tågehorn: En vedvarende lyd fra et tågehorn signalerer, at du har brug for hjælp.
Husk altid at have nødudstyr som raketter og håndblus ombord, hvis uheldet skulle være ude.
Signaler i tåge
Maskindrevet skib:
Et maskindrevet skib, der gør fart gennem vandet, skal give en lang tone mindst hvert andet minut. Hvis skibet er stoppet, skal det give to lange toner med højst to minutters mellemrum.
Andre skibe end maskindrevet:
Andre skibe end maskindrevne skibe skal give en lang og to korte toner med højst 2 minutters mellemrum.
Store skibe:
Store skibe over 100 meter for anker skal ringe med skibsklokken i stævnen i fem sekunder hvert minut. Herefter skal gongongen i agterenden af skibet bruges i fem sekunder.
Skibe for anker :
Skibe for anker skal ringe med skibsklokken hvert minut i fem sekunder
Store skibe på over 100m, der er gået på grund:
Store skibe på over 100 m, der er gået på grund, skal bruge det almindelige ankersignal, og tilføje tre tydelige slag fra klokken lige før og lige efter klokkesignalet, samt 5 sekunders brug af gong-gong som afslutning på signalet.
Et skib der slæber i tåge:
Et skib, der slæber i tåge, skal med højst to minutters mellemrum afgive en lang tone efterfulgt af to korte. Det samme gælder for sejlskibe, skibe med begrænset manøvreevne samt et skib, der ikke er under kommando.
Opmærksomhedssignaler ved møde med større skibe
Når du sejler i områder med stor trafik, eller hvor større skibe færdes, er det vigtigt at gøre dem opmærksom på din tilstedeværelse og forstå deres signaler.
Akut fare for sammenstød: Grønne eller hvide raketter eller håndblus kan bruges til at signalere fare.

Foxtrot (F): To korte, en lang og en kort tone betyder: "Jeg er ikke manøvredygtig, sæt jer i forbindelse med mig."

Victor (V): Tre korte og en lang tone betyder: "Jeg behøver hjælp."

Alpha (A): En kort og en lang tone betyder: "Jeg har dykker ude, hold godt klar med langsom fart."

Kilo (K): En lang, en kort og en lang tone betyder: "Jeg ønsker at komme i forbindelse med Dem."

Ved at kende og bruge disse signaler kan du øge din sikkerhed og undgå farlige situationer på havet.
Gode råd til mindre skibe i nærheden af større fartøjer
Vær altid synlig: Brug lys og radarreflektorer for at sikre, at større skibe kan se dig.
Hold afstand: Store skibe har længere bremselængde og dårligere manøvredygtighed.
Lyt aktivt: Hav altid en radio tændt og vær opmærksom på lydsignaler fra andre skibe.
Kend reglerne: Følg de internationale søvejsregler og vær klar til at vige, hvis nødvendigt.
Brug VHF-radio: Kontakt større skibe direkte, hvis du er i tvivl om deres kurs eller din egen sikkerhed.
Ved at følge disse retningslinjer kan du øge din sikkerhed til søs og minimere risikoen for ulykker, når du møder større skibe.
Lyd- og lyssignaler er en vigtig del af sikkerheden til søs, især for mindre skibe i nærheden af større fartøjer. Ved at lære og bruge disse signaler korrekt kan du sikre dig en tryg og sikker sejlads.
Sikker sejlads – og husk at holde øje med både lys og lyd på havet!





